Λογιστικά Νέα

Κοινωνικό μέρισμα: Ανοίγει πάλι η πλατφόρμα από 17 έως 21 Ιανουαρίου για δύο κατηγορίες δικαιούχων.

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου η δεύτερη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος 2018 σε 196.099 δικαιούχους-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε 456.835 ωφελούμενους) συνολικού ύψους 92.610.125 ευρώ. Συνολικά, το κοινωνικό μέρισμα του 2018 έλαβαν 1.659.452 δικαιούχοι-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε 3.708.719 ωφελούμενους) συνολικού ύψους 768.739.375.

Η διαδικτυακή εφαρμογή για την υποβολή αιτήσεων θα ανοίξει πάλι από την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου έως και τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου για τις εξής κατηγορίες δικαιούχων:

1η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε ότι ο τραπεζικός λογαριασμός που συμπληρώθηκε στην αίτηση ανήκει στο δικαιούχο του μερίσματος. Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι για την πίστωση του κοινωνικού μερίσματος θα πρέπει ο λογαριασμός ΙΒΑΝ που δηλώθηκε στην εφαρμογή να ανήκει στον δικαιούχο του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε βάσει ΑΦΜ. Οι δικαιούχοι αυτής της κατηγορίας θα ενημερωθούν με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον το είχαν συμπληρώσει στην πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της αίτησης.

Πιστώσεις σε δηλωθέντες στην εφαρμογή λογαριασμούς ΙΒΑΝ για τους οποίους δεν μπορεί να γίνει από την τράπεζα ταυτοποίηση του ΑΦΜ του δικαιούχου του κοινωνικού μερίσματος δεν θα πραγματοποιηθούν.

Προς το σκοπό καταβολής του κοινωνικού μερίσματος, καλούνται οι δικαιούχοι, οι οποίοι είχαν εγκεκριμένη αίτηση μερίσματος αλλά δεν πληρώθηκαν:

(α) να ακυρώσουν την αίτησή τους και να προβούν σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσουν στην εφαρμογή λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι

ή / και

(β) να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία του ΑΦΜ τους στην τράπεζα συνεργασίας τους προσκομίζοντας το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος.

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούνται από τη νομοθεσία και τα έγγραφα που μπορούν να πιστοποιήσουν τα στοιχεία αυτά.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο εις χείρας του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

2η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε μέσω της υποβολής φορολογικών δηλώσεων η μόνιμη διαμονή του δικαιούχου στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία, αλλά εκείνος ήταν εγγεγραμμένος άνεργος στα μητρώα του ΟΑΕΔ για 12 μήνες κατά το έτος μη υποβολής φορολογικής δήλωσης.
Σημειώνεται ότι πραγματοποιείται έλεγχος σε βάθος πενταετίας είτε για την υποβολή δήλωσης ως υπόχρεου είτε για το αν ο αιτών υπήρξε σύζυγος, εξαρτώμενο πρόσωπο ή φιλοξενούμενος σε δήλωση άλλου υπόχρεου αρκεί να είχε δηλωθεί σωστά ο ΑΦΜ ή ο ΑΜΚΑ του αιτούντος.
Για τις περιπτώσεις που ο έλεγχος έδωσε αρνητικό αποτέλεσμα για κάποια έτη, θα πραγματοποιηθεί ένας πρόσθετος έλεγχος με διασταύρωση των στοιχείων των αιτούντων στον ΟΑΕΔ. Όσοι ήταν εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ και για τους 12 μηνες για τα έτη κατά τα οποία δεν έχουν υποβάλλει φορολογική δήλωση, θα έχουν δικαίωμα να ολοκληρώσουν την αίτηση του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος θα πραγματοποιηθεί μέσω των πληροφοριακών συστημάτων της ΗΔΙΚΑ και του ΟΑΕΔ και οι πολίτες που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χρειάζεται μόνο να επανυποβάλλουν αίτηση εντός της νέας προθεσμίας που θα ανακοινωθεί, ενώ δεν απαιτείται να απευθυνθούν στα γραφεία του ΟΑΕΔ.

Η εκ νέου λειτουργία της διαδικτυακής εφαρμογής στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.koinonikomerisma.gr για την υποβολή των αιτήσεων θα γίνει αποκλειστικά για τις ανωτέρω κατηγορίες δικαιούχων.

Κοινωνικό Μέρισμα 2018

Επιπλέον των ανωτέρω, σημειώνονται τα ακόλουθα σε σχέση με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του κοινωνικού μερίσματος:

1. Το κοινωνικό μέρισμα του 2018 σχεδιάστηκε με τρόπο που να στοχεύει στο φτωχότερο 35% του πληθυσμού της χώρας. Αυτό το ποσοστό καλύπτει τόσο το σύνολο των ατόμων που βιώνουν υλική/εισοδηματική φτώχεια στην Ελλάδα (20,2% σύμφωνα με τη Eurostat για το 2017) και το σύνολο όσων βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό (34,8% σύμφωνα με τη Eurostat κατά το 2017).

2. Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα μειώσει τον κατά κεφαλήν δείκτη φτώχειας για το 2018 τουλάχιστον κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες για το σύνολο του πληθυσμού σε σχέση με το 2017. Η μείωση είναι μεγαλύτερη, 2,3%, για τα παιδιά έως 18 ετών, καθώς και για τους νέους ηλικίας 18-24 ετών. Αυτό αξιολογείται ως ιδιαίτερα θετικό, καθώς αυτές είναι οι ομάδες με τους υψηλότερους δείκτες φτώχειας για το 2017 και το 2018.

Η επιλογή των κριτηρίων

1. Ως καθολικό πρόγραμμα εφάπαξ πληρωμής, που δεν στοχεύει σε κάποια επιμέρους ευάλωτη ομάδα (υπάρχουν εξειδικευμένα τακτικά προγράμματα για αυτό το σκοπό), το κοινωνικό μέρισμα ακολούθησε τις αρχές των προγραμμάτων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αξιολόγησε τους πολίτες στη βάση της ευημερίας τους ως νοικοκυριό, οριζόμενο ως το σύνολο των ατόμων που ζουν κάτω από την ίδια στέγη. Αυτό είναι επιστημονικά συνεπές, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι τα άτομα που ζουν κάτω από την ίδια στέγη κατά κανόνα μοιράζονται τους ίδιους πόρους και έξοδα, επωφελούνται των οικονομιών κλίμακας στην κατανάλωση και συνεπώς βιώνουν το ίδιο επίπεδο ευημερίας.

2. Η αξιολόγηση των πολιτών σε επίπεδο φορολογικής δήλωσης και όχι νοικοκυριού, θα δημιουργούσε πολλές στρεβλώσεις και λάθη στόχευσης, και θα ήταν κυρίως εις βάρος των οικογενειών με ανήλικα παιδιά. Σε αυτή την περίπτωση θα εμφανίζονταν ως δικαιούχοι πολλά άτομα που είναι εξαρτώμενα ή φιλοξενούμενα σε άλλα (και είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μέλη της ίδιας οικογένειας) με μηδενικές φορολογικές δηλώσεις, ανεξάρτητα από το αν τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού τους είναι φτωχά ή πλούσια. Στην πράξη, αυτοί οι δικαιούχοι θα εξαντλούσαν το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου.

3. Η αξιολόγηση του βιοτικού επιπέδου των νοικοκυριών έγινε με τον δικαιότερο τρόπο βάσει όλων των κριτηρίων που ήταν διαθέσιμα στις αρχές (εισόδημα, ακίνητη περιουσία, κινητή περιουσία, τεκμήρια πολυτελούς διαβίωσης) και χωρίς να εξαιρεθεί κανένα είδος εισοδήματος ή χρηματικής ενίσχυσης προκειμένου να ωφεληθεί μία κοινωνική ομάδα έναντι της άλλης.

4. Έγινε ειδική πρόβλεψη για τις αυξημένες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, και δόθηκε αυξημένη στάθμιση στις μονογονεϊκές οικογένειες.

5. Ειδικά, για όσους έχασαν τη δουλειά τους εντός του 2018, έγινε ειδική πρόβλεψη για μείωση των εισοδημάτων τους από μισθωτές υπηρεσίες, που φαίνονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017, έτσι ώστε να μην αποκλειστούν από την εισοδηματική ενίσχυση, όντας άνεργοι, λόγω εισοδημάτων του προηγούμενου έτους.

6. Το κριτήριο για την ελάχιστη ασφάλιση στον ΕΦΚΑ (μόνο για τον κύριο δικαιούχο του νοικοκυριού, μόνο για ένα μήνα και σε οποιαδήποτε περίοδο στο παρελθόν) έχει κυρίως συμβολική αξία. Υποδηλώνει ότι για να είναι λήπτης κάποιος σε ένα σύστημα αναδιανομής θα πρέπει να έχει και μια ελάχιστη εισφορά στο παρελθόν. Το κριτήριο αυτό δεν αφορά ηλικιωμένους άνω των 67 ετών και άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς και τις οικογένειες αυτών.

Υλοποίηση

1. Όπως και το 2017 έτσι και φέτος η άσκηση του κοινωνικού μερίσματος ολοκληρώθηκε με επιτυχία σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Ο όγκος των αιτήσεων που υποβλήθηκαν ανήλθε σχεδόν στα 4 εκ.

2. Όπως και πέρυσι υπήρχαν έμμεσα οφέλη από την ενημέρωση στοιχείων των πολιτών στις διάφορες βάσεις δεδομένων και διόρθωση λαθών.

3. Επιπλέον, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε με επιτυχία, ο έλεγχος του ΑΦΜ στον τραπεζικό λογαριασμό που ο δικαιούχος του μερίσματος είχε δηλώσει για την καταβολή του, προκειμένου να αποφευχθούν λάθη στην καταβολή. Σημειώνεται ότι πλέον βάσει της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), για κάθε είδους καταβολή συντάξεων, μισθοδοσίας, επιδοτήσεων, επιδομάτων προνοιακού ή μη χαρακτήρα, μερισμάτων, επιστροφή φόρων κ.ο.κ., που πραγματοποιείται από το Δημόσιο, Ο.Τ.Α. ή Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ή Πρόνοιας με πίστωση λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου, απαιτείται η προηγούμενη ταυτοποίησή του με τον ΑΦΜ του δικαιούχου ή συνδικαιούχου του λογαριασμού. Καλούνται συνεπώς οι πολίτες να φροντίσουν για την ενημέρωση των στοιχείων τους στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και τη χρήση για συναλλαγές τους με το Δημόσιο αποκλειστικά τραπεζικών λογαριασμών, στους οποίους είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι.

Πηγή:www.taxheaven.gr

Σχετικά άρθρα

Παράταση δηλώσεων

Τρίτη 26 Ιουνίου 2018 Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών Σε παράταση της φετινής καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων αποφάσισε να προχωρήσει το Υπουργείο Οικονομικών κατόπιν εισήγησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Συγκεκριμένα: • Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017 των φυσικών προσώπων παρατείνεται μέχρι την 26η Ιουλίου 2018. • Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, που δεν έχουν υποβληθεί μέχρι τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης και των οποίων η προθεσμία υποβολής δεν έχει λήξει, παρατείνεται επίσης μέχρι την 26η Ιουλίου 2018. Η απόφαση ελήφθη κατόπιν συνεκτίμησης των γεγονότων ότι εισήχθησαν σημαντικές αλλαγές με το νέο έντυπο Ε3, ότι το σύστημα για την υποβολή […]

Τα 7 σημεία-κλειδιά για το επίδομα παιδιού και την πληρωμή της πρώτης δόσης που ολοκληρώθηκε 29-3-2018

Οδηγό με επτά θεματικές ενότητες που περιέχουν απαντήσεις σε βασικά ζητήματα που απασχολούν τους δικαιούχους του επιδόματος παιδιού δημοσιοποίησε ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής της πρώτης δόσης του Επιδόματος Παιδιού σε 727.265 οικογένειες. Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΠΕΚΑ διευκρινίζει ότι όπως συνέβαινε και τα προηγούμενα χρόνια με τον ΟΓΑ, τα ποσά πρώτου διμήνου Επιδόματος Παιδιού 2018 δόθηκαν μόνο για τέκνα που ήταν εξαρτώμενα σύμφωνα με το Α21 του 2017 και που αποδεδειγμένα συνεχίζουν να είναι εξαρτώμενα και το 2018. Υπενθυμίζεται πως οι εν δυνάμει δικαιούχοι δεν έχουν ακόμη αιτηθεί μέσω Α21 το επίδομα για φέτος. Επίσης, δεν χάνουν το επίδομα όσοι δεν έλαβαν την πρώτη δόση για τεχνικού τύπου λόγους, όπως για […]

Φορολογικές Δηλώσεις, ενημερωθείτε πώς θα υπολογιστούν οι φόροι για τα εισοδήματα του 2017

Περισσότερα από 6,2 εκατομμύρια νοικοκυριά και απλοί φορολογούμενοι θα κληθούν εντός του δεύτερου τριμήνου του τρέχοντος έτους να υποβάλουν ηλεκτρονικά, μέσω εφαρμογής που θα λειτουργήσει στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τις δηλώσεις για τη φορολόγηση των εισοδημάτων που απέκτησαν το 2017. Οι διατάξεις με βάση τις οποίες θα υπολογιστούν οι τελικές φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εισοδημάτων του 2017, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων που θα υποβάλουν οι φορολογούμενοι, δεν παρουσιάζουν σημαντικές αλλαγές σε σύγκριση με αυτές που ίσχυσαν πέρυσι, κατά τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2016. Οι αλλαγές που θα ισχύσουν φέτος στους κανόνες υπολογισμού του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων είναι τρεις: α) Η κατοχύρωση του δικαιώματος της έκπτωσης φόρου των 1.900-2.100 ευρώ από τους μισθωτούς, τους […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *